Transparentní účet: 2601130854 / 2010

Povinná výbava na MHCM 2019

Povinná výbava na MHCM 2019

Všechna vozidla, která se účastní (jakýmkoliv způsobem) Metrostav Handy Cyklo Maratonu 2019, musí pravidla silničního provozu dané země tak, jak je stanovuje zákon. Pro ochranu závodníků připravila Cesta za snem seznam povinných bezpečnostních a reflexních prvků.

Cyklistické kolo

Kola musí odpovídat svým vybavením běžným pravidlům silničního provozu. Cyklista musí mít vždy a za každém okolnosti hlavu chráněnou plně funkční a v ČR schválenou cyklistickou helmu.

Pro noční jízdu jsou kola vybavena bezpečnostními doplňky:

  • reflexní pásky na zadní a přední vidlici,
  • reflexní prvky na výpletech kol,
  • přední světlomet,
  • zadní výstražné červené světlo.

Přední světlo musí být rozsvíceno, jakmile bude snížená viditelnost (mlha, šero, tma, déšť). Zadní světla cyklisty na trati má povinnost svítit ve dne i v noci, bez ohledu na viditelnost. V denním režimu se doporučuje blikání, v nočním režimu konstantní svícení.

Doprovodné vozidlo cyklisty

Každý tým si musí opatřit minimálně jedno doprovodné vozidlo cyklisty. Toto vozidlo je určeno k doprovázení a proto musí být zepředu, zezadu i ze stran označen dle tohoto návodu.

Za denního světla není přípustné, aby toto vozidlo bránilo v plynulosti silničního provozu. Je proto zakázáno, aby vozidlo ve dne následovalo v těsné blízkosti cyklisty a vystavovalo tak účastníkům provozu zvýšenému riziku při překonávání nenadálých překážek.

Doprovodné vozidlo se chová tak, že na jezdce na trati čeká, a to na příhodném a bezpečném místě, popřípadě na křižovatce, kde musí změnit směr, vždy tak, aby nebránil plynulosti provozu a neohrožoval účastníky provozu. Jakmile cyklista vůz mine, řidič cyklistu opět předjede a vybere další příhodné místo o několik kilometrů dále. Tento postup minimalizuje možné problémy v silničním provozu a dovoluje týmu být neustále v kontaktu se svým cyklistou. V případě, že cyklista na místo setkání nedorazí v odhadované době, vůz se vrátí, aby jej vyhledal a pomohl mu. Může jít o technický problém, špatnou navigaci nebo, v nejhorším případě, nehodu. Použitím toho „střídavého“ postupu doprovodu zajistí jezdci vysoký stupeň bezpečnosti s ohledem na plynulost a bezpečnost silničního provozu.

Doprovodný vůz může také chránit třístopého cyklistu (handbikera) v případě, že ten velmi nízkou rychlostí překonává stoupání v krajně nepřehledné a nebezpečné komunikaci. Např. klikatá a úzká cesta, kdy hrozí, že vozidla vjedou do zatáčky a nestačí se vyhnout pomalému a širokému trojstopému kolu. V takovém případě je nutné, aby doprovodný vůz všemi čtyřmi směrovkami a výstražným žlutým majákem, upozorňoval ostatní řidiče na možnou překážku ještě předtím, než do takové zatáčky najedou. Po překonání kritického úseku se řidič doprovodného vozu opět vrací ke standardnímu „střídavého“ postupu doprovázení cyklisty.

V noci, za šera, v mlze nebo za silného deště deště – následuje doprovodný vůz cyklistu na trati po celou dobu jeho jízdy, chrání jej před motorovými vozidly v jeho směru jízdy a neustále jej osvětluje potkávacími světly a dává o sobě vědět oranžovým majákem. Doprovodný vůz nikdy nedoprovází cyklistu na trati jízdou před ním. Po odhalení trestáno penalizací. Řidič doprovodného vozidla v noci, za šera, v mlze nebo za silného deště, je povinen upravit rozestup mezi vozidlem a cyklistou podle dané situace. Jízda za cyklistou je velmi nebezpečná a řidič musí neustále počítat s tím, že cyklista může upadnout na silnici před vůz. Řidič musí uzpůsobit vzdálenost od cyklisty a rychlost tak, aby cyklistu neohrozil. Na rovných úsecích je možné následovat cyklistu na střední vzdálenost. Ve stoupání se vzdálenost, pokud je komunikace úzká a točivá, může zmenšit. Při sjezdech by vzdálenost mezi vozem a cyklistou měla dosáhnout maxima. Opustí-li posádka doprovodného vozu kabinu, musí být každý z posádky vždy chráněn reflexní vestou.

Podpůrný vůz/vozy

Je doporučeno, aby každý tým měl k dispozici minimálně jeden podpůrný vůz. Tento vůz přímo nedoprovází cyklistu, ale stará se o zázemí (zásobování, odpočinek, stravování). Je obvyklé, že tento vůz se pohybuje na větší vzdálenosti (např. 12 hodin jízdy na kole) a po příjezdu cyklisty s doprovodným vozem se posádky obou vozů vystřídají.

Podpůrný vůz nemusí být označen podle návodu, protože je standardním účastníkem silničního provozu. Neoznačené vozidlo však nesmí doprovázet cyklistu. Pouze v případě, že doprovodný vůz z technických důvodů není dále schopen jízdy, může jej podpůrný vůz nahradit, a to na dobu nezbytně nutnou k opravě či náhradě produkčního vozu, anebo v případě, že náhrada a oprava není v krátkém časovém úseku možná, musí být podpůrné vozidlo neprodleně označeno bezpečnostními prvky podle návodu stanoveným organizátorem maratonu. Náhradní polep na vyžádání u organizátora.

Všechny vozy musí být řádně pojištěny proti odpovědnosti za vzniklé škody. Vozy musí mít platné osvědčení o technické způsobilosti k provozu. Organizátoři doporučují, aby každý z vozů měl k dispozici zdravotníka a vždy alespoň dva řidiče, a ti aby se střídali maximálně po šesti hodinách jízdy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..