Mezinárodní den Alzheimerovy choroby

Mezinárodní den Alzheimerovy choroby připadá každoročně na 21. září. Alzheimerova choroba (demence) je degenerativní onemocnění mozku, při kterém ubývají mozkové buňky a vyhasínají jejich funkce. Významně ovlivňuje kvalitu života nemocného.

Cílem dne je zvýšit povědomí široké veřejnosti o  této závažné nemoci, která  způsobuje postupný pokles  kognitivních funkcí – myšlení, paměti, úsudku. Bývá  jednou z nejčastějších  příčin demence, která vede k závislosti nemocného na každodenní pomoci další osoby. Nemoc postihuje především pacienty v pokročilém věku, může však postihnout i mladší jedince.

Nemoc poprvé popsal německý lékař Alois Alzheimer v roce 1907.  Na začátku 20. století  byla choroba, nesoucí od té doby jméno jejího objevitele, považována za velmi vzácnou. Nyní se nějaká forma demence vyskytuje u více než sedmi miliónů obyvatel Evropy.

Člověk si nevzpomíná na to, co dříve znal, obtížně si vybavuje názvy předmětů a nezvládá obsluhu jednoduchých přístrojů například telefonování. Nepoznává členy rodiny, ukládá věci na neobvyklá místa a pak je nemůže najít, nepamatuje si, co říkal a stále dokola pokládá ostatním stejné otázky. Nemocný s demencí není schopen pochopit různé pojmy a plánovat. Ztrácí kontrolu nad svými náladami i pocity, může být netečný nebo podrážděný. Nedodržuje základní hygienické návyky, je inkontinentní. Nedokáže se obléknout, najíst ani vyjádřit a stává se zcela závislým na péči okolí. Onemocnění nepostihuje pouze pacienty v pokročilém věku, ale také mladší generaci. Příčiny Alzheimerovy choroby nejsou zcela objasněny, a proto je důležité se z hlediska prevence zaměřit, jak tomuto závažnému onemocnění předcházet.

Z řady výzkumů vyplývá, že zdravý životní styl může snižovat riziko rozvoje demence. Základním pravidlem je, že to, co je dobré pro srdce, je dobré také pro mozek. Pokud chceme snížit riziko rozvoje kardiovaskulárních chorob a demence, měli bychom se zajímat o vyrovnanou skladbu jídelníčku a pravidelně se věnovat fyzickému a duševnímu cvičení. Osvojit si zdravější životní styl přitom nemusí být složité a na změny není nikdy pozdě!

Pět způsobů, které mohou pomoci snížit riziko, že se u vás objeví demence

  1. Starejte se o své srdce!
    Kouření, vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, cukrovka či obezita, to vše ničí cévy. To vše zvyšuje také riziko infarktu a mozkové mrtvice. Z mnoha výzkumů navíc vyplývá, že uvedené zdravotní komplikace zvyšují také riziko rozvoje demence. Těmto zdravotním problémům je přitom do určité míry možné předejít volbou zdravějšího životního stylu.
  2. Buďte fyzicky aktivní!
    Fyzická aktivita a cvičení pomáhají kontrolovat krevní tlak a váhu, snižují riziko cukrovky druhého typu stejně jako některých forem rakoviny. Navíc existují důkazy, že fyzická aktivita snižuje také riziko rozvoje demence. Další výhodou cvičení je, že se díky němu cítíme lépe. Sport navíc můžeme provozovat společně s rodinou či přáteli.
  3. Dodržujte zdravý jídelníček!
    Jídlo je pohonem jak pro mozek, tak samozřejmě i pro tělo. Na to, aby obojí dobře fungovalo, přitom stačí mít zdravý a vyrovnaný jídelníček. Některé studie už prokázaly, že středomořská strava s dostatkem obilovin, ovoce, rybami, luštěninami a zeleninou pomáhá riziko demence snižovat. Výhody či užitek konkrétních potravin a potravinových doplňků musíme ale ještě podrobně prozkoumat. Nicméně už teď víme, že jíst mnoho tučných a konzervovaných jídel s vysokými hodnotami nasycených tuků, cukrů anebo soli rozhodně zvyšuje riziko infarktu. Proto je nejlepší taková jídla omezit na minimum, či je z jídelníčku vynechat úplně.
  4. Používejte svůj mozek!
    Pokud svému mozku nabídnete nové aktivity, pomůžete mu tím s tvorbou nových mozkových buněk a s posilováním nervových spojení. A tím můžete bojovat proti zhoubnému účinku Alzheimerovy choroby i jiných typů demencí. Když budete dávat svému mozku zajímavé výzvy, můžete se naučit nové skvělé věci. Co byste řekli třeba tomu, začít se učit další cizí jazyk anebo objevit nový koníček či sport?
  5. Užívejte si společenské aktivity!
    Společenské závazky a povinnosti jsou pro zdravý mozek velkým přínosem, protože stimulují naše mozkové rezervy a pomáhají tak snižovat riziko demence a depresí. Zkuste si proto udělat čas na přátele, rodinu, své zájmy a koníčky a někdy i na vše dohromady.

Týden paměti

Česká alzheimerovská společnost se k tradici Mezinárodního dne Alzheimerovy nemoci připojila krátce po svém vzniku v roce 1997. Mezi lety 2001-2013 jsme si tento den připomínali jako Pomerančový den, později jako Pomerančový týden. Od roku 2014 je týden kolem 21. září Týdnem paměti.

Během Týdne paměti upozorňují na problematiku Alzheimerovy choroby, distribuují informační materiály a ve spolupráci s kontaktními místy pořádají i další akce (například Koncerty pro vážku, vyšetření paměti v Českém rozhlasu) a také veřejnou sbírku, jejíž výtěžek slouží ke zlepšení péče o osoby trpící demencí v kontaktních místech.

Letos tento týden proběhne od 16. do 28. září. Česká alzheimerovská společnost si pro připravila spoustu zajímavých aktivit, především však možnost nechat si zdarma vyšetřit paměť. V Bystřanech, Krabčicích, Mělníku, Myslibořicích, Plzni, Příbrami či Ostravě bude v rámci kontaktních míst probíhat veřejná sbírka na podporu kvalitního života lidí s demencí. S některými z konzultantek se pak můžete potkat i ve speciálních mobilních poradnách v lékárnách sítě Moje lékárna a to v Břeclavi, Liberci, Ostravě a Praze v týdnu od 21. do 27. září. V Praze proběhnou Pražské gerontologické dny a je připraveno ještě další překvapení. Více informacích o připravovaných akcích najdete na Facebooku České alzheimerovské společnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..